دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه حوادث: 2 سارق حرفه‌ای به تصور اینکه می‌توانند با تخریب عابربانک‌ها، پول‌های موجود در آنها را به سرقت ببرند، 3 دستگاه خودپرداز را خراب کردند اما هیچ‌وقت موفق به سرقت نشدند

ساعت 5:30 بامداد 8 اسفند، ماموران کلانتری 121 تهران در جریان آتش‌سوزی در یکی از بانک‌های منطقه ابوذر قرارگرفتند و راهی آنجا شدند.

همزمان با ماموران پلیس، آتش‌نشانان نیز در محل حضور یافتند و با دیدن دستگاه خودپرداز بانک که در آتش‌ می‌سوخت، حریق را مهار کردند. کارشناسان آتش‌نشانی در همان بررسی‌های اولیه اعلام کردند که این آتش‌سوزی عمدی است و به این ترتیب ماجرا به دادسرای ناحیه 14 تهران گزارش شد.

شروع تحقیقات

با دستور بازپرس پرونده، تیمی از کارآگاهان اداره 16 پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و تحقیقات برای شناسایی و دستگیری عاملان آتش‌سوزی شروع شد.

ماموران در نخستین اقدام به بررسی‌ فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته بانک پرداختند و متوجه شدند که این دوربین‌ها لحظه شروع آتش‌سوزی را ضبط کرده‌اند.
فیلم‌ها مرد جوانی را نشان می‌داد که بعد از پیاده شدن از یک پژو 206 خاکستری، خود را به دستگاه عابربانک‌ رساند و با استفاده از مواد آتش‌زا آن را آتش‌زد.

با به دست آمدن تصاویر متهم و همدستش که راننده پژو 206 بود، تحقیقات پلیسی وارد مرحله‌ای تازه شد اما هنوز سرنخی از مرد آتش‌افروز به دست نیامده بود که این بار گزارش تازه‌ای در اختیار پلیس قرار گرفت.

براساس این گزارش، 2 مرد جوان با تخریب بخشی از همان دستگاه خودپرداز که چند روز قبل آتش گرفته بود، قصد داشتند پول‌های داخل دستگاه را سرقت کنند که در اجرای نقشه خود ناکام ماندند.

با این گزارش، تیم تحقیق باردیگر راهی همان بانک شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که سارقان با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار داشته‌اند محل پرداخت پول دستگاه را تخریب کرده اما موفق به سرقت نشده بودند.

ماموران این بار نیز به بررسی فیلم‌های ضبط‌شده توسط دوربین‌های مداربسته پرداختند و در این بین متوجه ماجرای عجیبی شدند. افرادی که در حال تخریب دستگاه خودپرداز بودند، همان‌هایی بودند که 12روز قبل این دستگاه را آتش‌ زده بودند.

سرقت‌های ناکام

پلیس که خود را در برابر معمایی عجیب و پیچیده می‌دید، برای حل این معما تحقیقات خود را ادامه داد تا اینکه 24 فروردین امسال، ماجرای یک سرقت ناکام دیگر نیز به تیم تحقیق مخابره شد. بررسی‌ها نشان می‌‌داد که سارقان این بار هم قصد داشته‌اند با تخریب محل پرداخت پول دستگاه خودپرداز، پول‌های داخل دستگاه را سرقت کنند که در این سرقت نیز ناکام ماندند.

سرقت‌های ناکام مردان آتش‌افروز در حالی ادامه داشت که پلیس با در دست داشتن تصاویر ضبط شده از متهمان، همچنان در جست‌وجوی سرنخی از آنها بود.

یک مظنون

چند روز از این ماجرا گذشته بود که ماموران کلانتری 121 هنگام گشتزنی در جنوب شرق تهران به مرد جوانی که با دستگاه خودپرداز یکی از بانک‌ها کلنجار می‌رفت مظنون شدند. بعد از انتقال این مرد به کلانتری مشخص شد که وی شباهت زیادی به فردی دارد که با استفاده از مواد آتش‌زا دستگاه خودپرداز بانک را آتش‌زده بود. بنابراین ماموران او را در اختیار اداره 16 پلیس آگاهی قرار دادند و بازجویی از وی آغاز شد.

مجرم سابقه‌دار

تحقیقات نشان می‌داد که متهم یک مجرم سابقه‌دار به نام یحیی است که پیش از این هم به اتهام سرقت، دستگیر و راهی زندان شده بود. مرد جوان گرچه قصد داشت خود را بیگناه جلوه دهد اما وقتی فیلم‌های ضبط شده از صحنه آتش‌سوزی دستگاه خودپرداز را دید لب به اعتراف گشود و گفت: فکر می‌کردم که با ایجاد آتش‌سوزی و تخریب قسمت‌هایی از عابر بانک‌ها می‌توانم در برنامه رایانه‌ای آنها مشکل ایجاد کنم به‌طوری که نتوانند کارت‌های بدون موجودی را تشخیص دهند و از این طریق بتوانم از دستگاه، پول برداشت کنم.

وی ادامه داد: برای این‌کار، چند روز در مقابل عابربانک‌ها گشتم و چند کارت هدیه که موجودی آنها خالی بود و در سطل زباله رها شده بودند پیدا کردم. از آنجا که رمز کارت‌ها هم کنارشان بود، با همدستی یکی از دوستانم که بیشتر نقش راننده را بر عهده داشت، سرقت‌ها را شروع کردیم.

ما فکر می‌کردیم بعد از تخریب دستگاه و مختل کردن سیستم رایانه‌ای آن، با استفاده از همان کارت‌های هدیه می‌‌توانیم تا بی‌نهایت پول برداشت کنیم اما نقشه‌مان نگرفت و در هر 3مورد ناکام ماندیم.

بعد از اعترافات مرد جوان، تحقیقات برای دستگیری همدست وی ادامه یافت و با اطلاعاتی که از متهم به دست آمده بود، این مرد نیز در جنوب شرق تهران به دام پلیس افتاد.
سرهنگ کارآگاه سعید لیراوی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: در حال حاضر هر دومتهم در بازداشت به سر می‌برند و تحقیقات تکمیلی از آنها ادامه دارد.

کد خبر 106012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز